Je kunt er niet omheen: de coronacrisis. Terwijl ik dit schrijf is gisteravond net bekend gemaakt dat alle bijeenkomsten tot 1 juni zijn afgelast. Iedereen houdt anderhalve meter afstand, en alleen als het echt niet anders kan, dan mag je nog naar kantoor. Het lijkt alsof de wereld is veranderd en niets meer is zoals voorheen.
We werken massaal vanuit huis; de adoptie van Teams, Zoom, Slack en andere vormen van samenwerken-op-afstand neemt enorm toe, nu bedrijven hun deuren sluiten en men alternatieven zoekt om toch samen te kunnen blijven werken. En ook bij gnTel vergaderen we nu zelf dagelijks via Teams. Terwijl bij de één de kinderen in de achtergrond lief met Lego spelen en bij de ander het behang van de muur afscheuren, terwijl een gelukkige derde de deur van zijn eigen werkkamer dicht trekt.
Maar is er nu wezenlijk zoveel veranderd in de behoefte van onze klanten? We zijn in telecom vaak geneigd achter mooie nieuwe features aan te jagen en hier ook onze klanten enthousiast voor te maken. En ja, natuurlijk hebben onze partners klanten voor wie we in de avonduren snel de koppeling tussen onze cloud PBX en de Microsoft Teams omgeving hebben ingericht, zodat alle medewerkers nu vanuit huis via hun laptop kunnen bellen. En ja, er zijn klanten die het hele callcenter via WebRTC thuis laten werken. Maar de vraag van veel ondernemers die ik nu spreek is meestal veel simpeler: hoe zorg ik er nu voor dat, ondanks dat mijn mensen thuis zitten, mijn bedrijf gewoon bereikbaar blijft? En vaak is daar veel minder voor nodig dan we denken. Een eenvoudige doorschakeling van het hoofdnummer naar een aantal mobiele toestellen, al of niet in combinatie met een wachtrij, biedt veel ondernemers al genoeg mogelijkheden om hun bedrijfsvoering door te zetten.
Want daar gaat het uiteindelijk om: contact met klanten en contact met elkaar. Op een manier die gemakkelijk en vertrouwd is, zodat men niet afgeleid wordt door technische drempels, maar kan blijven focussen op de inhoud en de relatie. Laten wij als sector in deze onzekere en spannende tijd onze klanten dan ook vooral blijven helpen datgene te doen waar ze goed in zijn. Door dingen simpel te maken waar dat kan, en alleen complex waar dat moet. En door nooit uit het oog te verliezen waar het om gaat: contact tussen mensen. Op afstand. Zeker nu.
Onno Speekenbrink
CEO gnTel